Tworzenie prostych stron internetowych i ich aktualizacja
PODSTAWOWE KROKI TWORZENIA I ZARZĄDZANIA STRONĄ INTERNETOWĄ
Spis Treści:
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Wprowadzenie
Strony internetowe są wszechobecne – to one tworzą podstawę internetu, bez którego trudno dziś wyobrazić sobie codzienne życie. Umiejętność poruszania się w gąszczu informacji, edycji treści czy nawet tworzenia stron jest niezwykle cenna i coraz bardziej potrzebna. Jeszcze nie tak dawno budowanie stron internetowych było zarezerwowane wyłącznie dla programistów. Dziś, dzięki nowoczesnym narzędziom, praktycznie każdy może stworzyć własną stronę internetową.
Ten poradnik jest przeznaczony dla początkujących, którzy chcą nauczyć się podstaw budowania i zarządzania stronami za pomocą Systemu Zarządzania Treścią (CMS) WordPress. Poprowadzę Cię krok po kroku przez cały proces – od instalacji WordPressa, po publikację gotowego serwisu. Nauczysz się, jak dostosować wygląd i funkcje witryny, korzystać z wtyczek i szablonów oraz optymalizować treści pod kątem SEO. Dzięki temu Twoja strona nie tylko będzie wyglądać profesjonalnie, ale także działać sprawnie, niezależnie od jej charakteru.
Jeśli jesteś gotowy na stworzenie swojej pierwszej strony i odkrycie możliwości, jakie oferuje WordPress – zaczynamy!
Czym jest CMS
Skrót, który będzie pojawiał się przez cały czas w niniejszym poradniku określamy nim – narzędzie służące do zarządzania treścią w obrębie naszej strony internetowej z ang. Content Management System. Dzięki temu narzędziu możemy w łatwy sposób zalogować się do naszej strony z pozycji przeglądarki oraz dodawać, edytować, usuwać na niej treści bez konieczności zaglądania do kodu strony.
Na przestrzeni lat powstało mnóstwo CMS-ów jednakże większość z nich nie spełniło założeń użytkowników lub nie wstrzeliła się w ich gusta.
Na podstawie rankingu z portalu websiteplanet.com możemy wyłonić 6 najlepszych systemów do zarządzania treścią:
- WordPress.org
- Joomla!
- Squarespace
- Drupal
- WordPress.com
- Shopify
Nie bez podstawy WordPress plasuje się na pierwszym miejscu, cechuje go przede wszystkim prostota obsługi, cena – jest za darmo, kod open source – czyli kod na licencji do użytku/modyfikacji z prawami autorskimi, a także wszechstronne zastosowanie. Może służyć jako: strona internetowa, sklep internetowy, forum internetowe, ERP, aplikacja webowa. Pozostałe CMS-y to także dobry wybór, każdy z nich pomoże Ci stworzyć Twoją wymarzoną stronę.
Hosting i domena
Każda strona internetowa tak jak dom – musi posiadać swoje określone miejsce oraz adres. Adresem w tym przypadku jest nazwa domeny, a miejscem hosting bądź serwer.
Hosting – jest to usługa, która umożliwia nam udostępnienie naszej strony www w internecie. Na hosting składa się – serwer, oprogramowanie oraz obsługa techniczna. Za każdym razem gdy odwiedzamy adres naszej strony, pobieramy dane z hostingu. Możemy wyróżnić kilka rodzajów hostingów:
- Hosting współdzielony – jest to popularny i tani rodzaj hostingu, w którym zasoby serwera są dzielone pomiędzy różnych użytkowników. Rekomendowany jest szczególnie do małych stron i blogów.
- Hosting VPS (Virtual Private Server) – W tym przypadku również zasoby są współdzielone, ale każdy użytkownik ma przydzielony „wirtualny” serwer. Dzięki temu VPS oferuje większą moc obliczeniową i stabilność niż hosting współdzielony, ale jest też droższy.
- Hosting dedykowany – Najbardziej zaawansowane rozwiązanie, gdzie użytkownik ma dostęp do całego serwera fizycznego na wyłączność. Jest to idealne rozwiązanie dla dużych stron lub serwisów wymagających dużych zasobów.
- Hosting w chmurze (cloud hosting) – Polega na przechowywaniu strony na rozproszonych serwerach. Zapewnia dużą elastyczność, bo zasoby można łatwo skalować w zależności od potrzeb.
Jaki hosting wybrać do strony na WordPress?
Dla początkujących i dla małych stron opartych na WordPressie zwykle poleca się hosting współdzielony, który jest przystępny cenowo i oferuje wystarczające zasoby. Jeśli strona rośnie, można rozważyć Hosting VPS lub Hosting w chmurze, co pozwoli na lepszą wydajność i stabilność. Ważne, by hosting oferował wsparcie techniczne i miał dobre opinie na temat obsługi WordPressa (np. oferował instalację jednym kliknięciem) oraz gwarantował klucz SSL zabezpieczający naszą domenę i pozwalający korzystać z adresu https:// zamiast http:// co poskutkuje tym, że nasza strona będzie wzbudzała większe zaufanie wśród odwiedzających.
Zachęcam do zapoznania się z listą polecanych przeze mnie hostingów. Firmy, które polecam gwarantują pomoc w doborze hostingu, a elastyczność ich oferty zagwarantują optymalność oraz płynność strony www.
Hosting a serwer – jaka jest różnica?
Wiemy już czym jest Hosting, w takim razie nasuwa się pytanie – Czym Hosting różni się od Serwera?
Serwer to przede wszystkim fizyczna maszyna lub system, który przechowuje dane i pozwala na ich dostęp przez sieć. Hosting to usługa, która wykorzystuje serwer, ale dodaje też inne elementy, jak zarządzanie bezpieczeństwem, kopie zapasowe czy obsługę klienta.
Domena
To unikalny adres internetowy np. twojastrona.pl. Domena składa się z nazwy np. twojastrona oraz końcówki, rozszerzenia .pl.
Zwykle firmy zajmujące się usługami hostingowymi mają również w swojej ofercie rejestrację domen oraz natychmiastowe przypisanie ich do swoich kont.
Cena domeny jest zależna od firmy rejestrującej oraz rozszerzenia. Niektóre firmy oferują domenę za darmo ale głównie cena waha się od 10 do 200 zł. Oczywiście istnieją tańsze jak i droższe domeny od podanego przedziału.
Instalacja oraz pierwsze logowanie WordPress
Jeśli masz już hosting oraz zarejestrowałeś(-aś) domenę, możemy przejść do następnego kroku, jakim jest instalacja WordPressa. Spora część polecanych hostingów gwarantuje instalację WordPressa lub innego popularnego CMS-a za pomocą gotowego instalatora. Aktualnie posiadam wykupiony hosting na stronie thecamels.org i na przykładzie tego hostingodawcy pokażę, jak zainstalować WordPressa na naszej stronie.
To bardzo prosty proces, wykonamy go w kilku następujących krokach:
- Zaloguj się do Panelu Klienta swojego hostingodawcy (ob.1)
ob.1
- Przejdź do Usługi -> Moje usługi -> Kliknij nazwę usługi -> na samym dole strony klikamy Zaloguj się do DirectAdmin (ob. 2)
ob.2
- Następnie szukamy oraz klikamy Apps Installer (ob.3)
ob.3
- Wybieramy WordPress – przenosimy się do panelu instalacyjnego (ob.4)
ob. 4
- Klikamy Instaluj oraz wypełniamy odpowiednio wszystkie pola (ob. 5)
ob. 5
- W polu Wybierz protokół wybieramy https:// lub https://www., w zależności od preferencji.
- Wybieramy domenę z dostępnych, a katalog najlepiej zostawmy jako puste pole. Wersję WordPress wybieramy najnowszą dostępną.
- Następnie wypełniamy Ustawienia Witryny – w pierwszym polu wpisujemy tytuł strony, a w następnym slogan – nie martw się, będzie można to zmienić na późniejszym etapie.
- W polach Konto Administratora podajemy swoją nazwę użytkownika, hasło oraz adres e-mail którymi będziemy się logować jako administratorzy do naszej strony WordPress.
- Zaawansowane opcje – nadajemy nazwę naszej bazie danych na której umieszczone będą wszystkie dane z naszej strony internetowej, dane użytkowników, stron itp. Ważnym elementem jest także określenie kopii zapasowych, ich częstotliwość zapisu oraz rotacja (ile kopii może być jednocześnie w danym momencie). Pozostałe pola wypełniamy tak jak na (ob. 6)
ob. 6
- Klikamy Instaluj oraz czekamy na zakończenie procesu, może on potrwać od kilku do kilkunastu minut. Po zakończonej instalacji, ukazuje nam się ostatni screen z gratulacjami i linkami do naszej strony (ob.7) np. https://twojastrona.pl oraz do panelu administracyjnego WordPress np. https://twojastrona.pl/wp-admin
ob. 7
- Przechodzimy do adresu wskazującego Panel Administracyjny WordPress ( https://twojastrona.pl/wp-admin) oraz logujemy się za pomocą ustawionych wcześniej danych logowania.
- Konfiguracja – na starcie powinno ukazać nam się okno z konfiguracją strony krok po kroku. Mamy dwie opcje albo iść zgodnie z kreatorem co będzie skutkowało zainstalowaniem sporej ilości wtyczek oraz motywu bądź wybranie drugiej opcji i przyjęcie WordPressa z zainstalowanym domyślnie motywem oraz pakietem wtyczek (ob. 8). Jeśli zdecydowaliśmy się na pierwszą opcję, postępuj zgodnie z komunikatami wyświetlanymi na ekranie.
ob. 8
I to wszystko. Teraz, możesz bezpiecznie zalogować się do swojego WordPressa i zacząć projektować swoją wymarzoną stronę internetową.
Panel Administracyjny WordPress
Za każdym razem po zalogowaniu się do WordPressa pod adresem https://twojastrona.pl/wp-admin, pierwszym ekranem jaki ujrzymy jest tzw. kokpit czyli panel administracyjny (ob. 9). Z tego miejsca możemy zarządzać wszystkimi zasobami naszej strony. Składa się on z elementów takich jak:
- Kokpit – główna strona Panelu Administracyjnego oraz aktualizacje (wtyczki, motywy, oprogramowanie WordPress).
- Wpisy – podgląd, dodawanie oraz edycja postów na naszej stronie, docelowo wpisy wyświetlają się na stronie statycznej ustawionej w zakładce Ustawienia -> Czytanie, bądź na stronie głównej.
- Media – biblioteka plików, zdjęć oraz filmów wideo gotowych do użycia na stronie.
- Strony – podgląd, dodawanie oraz edycja stron na naszej stronie.
- Komentarze – zarządzanie komentarzami użytkowników: akceptowanie, odrzucanie, oznaczanie jako spam, lub ich usuwanie.
- Wygląd
- Motywy: Wybór i dostosowanie motywu dla strony.
- Personalizacja: Dostosowanie wyglądu motywu w czasie rzeczywistym.
- Widgety: Zarządzanie dodatkowymi elementami w sekcjach, takich jak sidebar czy stopka.
- Menu: Tworzenie i edycja menu nawigacyjnego.
- Edytor plików motywu: Możliwość edycji plików motywu (np. CSS, PHP) bezpośrednio z poziomu panelu.
- Wtyczki
- Zainstalowane wtyczki: Przegląd wszystkich aktywnych i nieaktywnych wtyczek.
- Dodaj nową: Wyszukiwanie, instalowanie i aktywowanie nowych wtyczek.
- Edytor plików wtyczek: Ręczna edycja plików zainstalowanych wtyczek.
- Użytkownicy
- Wszyscy użytkownicy: Lista użytkowników zarejestrowanych na stronie.
- Dodaj nowego: Dodawanie nowych użytkowników z określoną rolą (np. Administrator, Redaktor, Autor).
- Profil: Ustawienia osobiste użytkownika (np. zmiana hasła, zdjęcia profilowego).
- Narzędzia
- Dostępne narzędzia: Proste funkcje pomocnicze, jak np. importowanie treści.
- Import: Wczytywanie treści z innych systemów (np. Blogger, Tumblr).
- Eksport: Eksportowanie treści WordPressa jako plik XML.
- Ustawienia
- Ogólne: Konfiguracja podstawowych ustawień strony (np. tytuł, opis, strefa czasowa, favicon).
- Pisanie: Opcje dotyczące edycji i publikowania treści.
- Czytanie: Ustawienia dotyczące wyświetlania treści na stronie głównej (najnowsze wpisy, statyczna strona).
- Dyskusja: Konfiguracja systemu komentarzy.
- Media: Ustawienia dotyczące rozmiarów obrazów.
- Bezpośrednie odnośniki: Dostosowanie struktury URL.
ob. 9
Rola i zarządzanie użytkownikami
WordPress posiada bardzo przydatny system zarządzania użytkownikami. Nauczmy się nim posługiwać. Główne role użytkowników dzielimy na:
- Administrator: najwyższy poziom uprawnień, dostęp do wszystkich funkcji.
- Redaktor: wysoki poziom uprawnień, dostęp do funkcji związanych z edycją treści. Nie posiada dostępu do wtyczek i ustawień witryny.
- Autor: posiada możliwość tworzenia własnych wpisów oraz ich publikację.
- Współtwórca: posiada możliwość tworzenia własnych wpisów bez możliwości ich publikacji.
- Subskrybent: użytkownik z najniższymi uprawnieniami, głównie przeznaczony do zarządzania swoim profilem.
Różnice między rolami:
Rola | Tworzenie i publikacja treści | Zarządzanie treścią innych | Zarządzanie witryną |
Administrator | Tak | Tak | Tak |
Redaktor | Tak | Tak | Nie |
Autor | Tylko własne | Nie | Nie |
Współpracownik | Tylko własne (bez publikacji) | Nie | Nie |
Subskrybent | Nie | Nie | Nie |
Strony i wpisy
Zarówno strony jak i wpisy mają wspólne cechy, posiadają możliwość nadania tytułu, dodania treści, umieszczania mediów, dodania obrazka wyróżniającego, lecz posiadają również istotne różnice tj. organizacja, przeznaczenie oraz funkcjonalność.
Strony służą jako główne składowe całej naszej witryny, a treść znajdująca się w ich obrębie przyjmuje charakter bardziej “stały” to są m.in: Strona główna, O nas, Kontakt, Aktualności Polityka Prywatności. W WordPressie różnią się od wpisów następującymi cechami:
- brakiem tagów oraz kategorii,
- brakiem chronologii,
- przeznaczeniem,
- możliwością doboru różnych szablonów dla pojedynczych stron,
- hierarchicznością: strony mogą być tworzone hierarchicznie np: https://twojastrona.pl/o-nas/zespol.
Wpisy to treści dynamiczne, służą do pisania artykułów, wiadomości lub aktualizacji. Wyświetlane są na wyznaczonej w tym celu stronie statycznej (np. blog lub aktualności) bądź stronie głównej. Cechują się:
- możliwością dodania tagu oraz przypisania kategorii,
- chronologicznością,
- brakiem hierarchiczności,
- domyślnie włączoną możliwością komentowania,
- dynamiką treści,
- jednym spójnym szablonem dla wszystkich wpisów.
Kiedy używać stron, a kiedy wpisów?
Zgodnie z przytoczonymi charakterystykami stron użyjemy więc do stworzenia podstron typu Strona główna, O nas lub Kontakt, a wpisu użyjemy w kontekście nowego artykułu lub powiadomienia o aktualizacji.
Tworzenie strony
Pora przejść do konkretów i utworzyć naszą pierwszą stronę.
Przechodzimy do: Panel Administracyjny -> Strony -> Utwórz stronę
Przed nami powinien ukazać się podstawowy kreator strony (ob. 10). Jest to kreator zwany Gutenberg i jest natywnym Page Builderem WordPress’a. Wyróżniamy w nim 3 główne sekcje:
- Strefa górna, od lewej:
- ikona WordPress: przenosi nas z powrotem do głównego panelu,
- ikona “+”: wysuwa listę bloków funkcyjnych do wykorzystania na stronie,
- ikona ołówka: zmienia funkcjonalność kursora z edycji na wybór poszczególnych elementów,
- cofnij, dalej
- ikona trzech poziomych linii: wyświetla listę użytych bloków funkcyjnych na stronie,
- przycisk na środku: przycisk akcji,
- “Zapisz szkic”: zapisuje nasz projekt bez publikacji jako szkic, dzięki czemu nie stracimy efektów naszej pracy oraz nie upublicznimy nieskończonej pracy,
- ikona komputera: sprawdzanie responsywności strony,
- “Opublikuj”: publikuje naszą stronę,
- kolejna ikona: wysuwa i chowa panel prawy,
- ikona “trzy kropki”: dostęp do funkcji okna kreatora.
- Strefa centralna:
- “Dodaj tytuł”: miejsce na tytuł strony,
- “Wciśnij aby wybrać blok”: miejsce na blok funkcyjny, domyślnie pierwszy blok funkcyjny to akapit, możemy dodać kolejny blok lub zmienić obecny klikając ikonę “+”.
- Prawy panel boczny – jest to miejsce głównych ustawień strony oraz pojedynczego bloku funkcyjnego. W części bloku znajdziemy tam ustawienia takie jak np. zmiana wielkości czcionki, zmiana koloru tła itp. W zakładce “Strona” znajdziemy ustawienia takie jak:
- Status: status publikacji,
- Opublikuj: możliwość zaplanowania publikacji,
- Odnośnik: podgląd i edycja odnośnika,
- Autor,
- Szablon,
- Dyskusja: komentarze,
- Element nadrzędny: możliwość wyboru strony nadrzędnej, wyższej w hierarchii,
- Kolejność: możliwość uporządkowania stron w zbiorczym widoku.
ob. 10
Gdy już zapoznaliśmy się z Gutenbergiem, możemy przejść do naszej kreacji. Uzupełniamy tytuł, a następnie wybieramy blok funkcyjny, który chcemy użyć (ob. 11).
ob. 11